Kiskobak és Gézengúz Családi Bölcsőde


Szakmai program


Kiskobak és Gézengúz Családi Bölcsőde


Debrecen



"Egy gyermek élete
olyan, mint egy papírlap,
melyen minden arra járó
nyomot hagy."
(kínai közmondás)




A családi bölcsőde minőségpolitikája


Nem az együtt töltött idő mennyisége, hanem a minősége határozza meg a gyermek fejlődését. A családi bölcsőde biztosítja gyermeke számára a szeretetteljes, vidám, elfogadó, egyéni odafigyelést biztosító családias légkört, hogy Ön nyugodtan tudjon munkát vállalni. Ezt egy óvónő, és egy nagycsaládban felnőtt gondozónő valósítja meg. Mivel a családi bölcsődében maximum 5 gyermek lehet (még egy segítő esetében még két gyerek), ezért az ellátás inkább hasonlít egy nagy család működéséhez, mint egy intézményhez.


Küldetés, missziós nyilatkozat


Debrecenben, az ország többi városához hasonlóan kevés a bölcsődei férőhelyek száma. A gondozók túlterheltek. A szülők pedig már szinte a szülés pillanatában beíratják a gyermeküket egy bölcsődébe, hogy biztosítsák a helyét a későbbiekben. Ebben szeretne segítséget nyújtani a Kiskobak és Gézengúz Családi bölcsőde.


A Családi bölcsőde bemutatása


A Kiskobak és Gézengúz Családi Bölcsőde Debrecen csendes, kertvárosi részén, busszal és autóval egyaránt jól megközelíthető helyen található a Csapókertben. Külön erre a célra kialakított kertes házban, amely tartalmaz egy tágas és világos előszobát, amelyet terasznak is használunk.
Egy, a gyerekek öltözködését biztosító helyiséget, ahol a a váltóruhájukat és a személyes kis tárgyaikat is tudják tárolni.
Két laminált parkettával burkolt szobában van a játszóhelyiség, ahol sok, elsősorban természetes anyagból készült játék várja a bölcsis korú gyerekeket. Található még itt külön sarok az elmélyült játszásra, hempergő a mese hallgatáshoz. A szoba egy részét le is lehet választani az apróbb gyerekek zavartalan és biztonságos játékához.
A konyhában, amely szintén laminált parkettával van burkolva, elsősorban a gyerekek reggelije, tízóraija és uzsonnája készül. A higiéniai feltételek biztos megvalósulása érdekében mosogatógéppel felszerelve.
A fürdőszobában egy kis és egy nagy WC, valamint a hozzájuk tartozó mosdókagylók állnak a gyerekek rendelkezésére. Itt található még egy pelenkázó és egy lemosó zuhany fülke is. A személyzet rendelkezésére külön WC és mosdó van. Az előszobában, konyhában meleg burkolat, laminált parketta van, hogy a gyerekek akár mezítláb is közlekedhessenek.
A házhoz tartozik egy tágas, füves udvar is. A játékok megválasztásánál fontos szempont volt, hogy biztonságos legyen, és természetes anyagból készüljön. A homokozó árnyékolását az utcán található hatalmas platánfák oldják meg. Az egyéb kinti játékoknál és kisasztalnál napernyőkkel oldjuk meg, a gyerekek védelmét a káros napsugázástól. A fából készült kisautó és kisház a gyerekek szerepjátékában segítenek.


Kiemelt szakmai célok


A gyermek első életévei meghatározó fontosságúak. Ebben az elsődleges szerepe a szülőnek van. Az ő szeretete, gondoskodása, odafigyelése alapozza meg a gyermek szellemi, érzelmi fejlődését. Ezt pótolni, helyettesíteni nem lehet. Társadalmunkban megváltoztak a női szerepek. Az anyáknak munkába kell, illetve lehet állni. Azért hogy lelkiismeret furdalás nélkül tudják megállni a helyüket fontos, hogy olyan helyen tudják a gyereküket ahol a hasonló gondoskodást kap, mintha velük lenne. Ezt a célt szolgálja a családi bölcsőde. 5-7 fős csoportokban, mint egy nagycsaládban, nevelődnek formálódnak az apróságok. Az édesanya, vagy édesapa, aki nyugodt a gyermeke felől, az jobban teljesít a munkahelyén, ezért boldogabban, kiegyensúlyozottabban viszi haza a gyermekét a Családi Bölcsődéből, és az együtt töltött perceket is felszabadultabban éli meg. Ez nagy hatással van a gyermek személyiségének fejlődésére. Mit adhat még a családi bölcsőde a gyereknek a szeretetteljes, elfogadó gondoskodó légkörön túl?

Az értő odafigyelést.

Napjaink egyik nagy problémája az iskoláskorú gyerekek tanulási nehézségei. Az óvónők nagy igyekezete ellenére is még sok kisgyerek úgy kezdi a tanévet, hogy bizonyos képességei nem elég fejlettek. Az ebből adódó nehézségek kudarchoz vezetnek. Ezáltal a gyerek kedvét veszti, szorongó lesz és akár agresszivitásban vagy éppen visszahúzódásban, elfojtásban adja jelét annak, hogy valami nincs rendben. A családi bölcsődében a kis létszámból adódóan oda lehet egyénileg figyelni a gyerekekre. Közösségben jobban észre lehet venni, ha valamelyik részképessége még fejletlenebb, és ezt játékkal, mozgásos feladatokkal lehet korrigálni. Ha már a bölcsődés korú gyereknél odafigyelünk ezekre a dolgokra, akkor meg tudunk előzni jó néhány tanulási nehézséget.


Fontos az inger gazdag környezet


A mai gyerekek nagy része a TV, video, számítógép előtt tölti az idejét. Ezek nem azok a fajta ingerek, amelyek fejlesztőleg hatnak rá. A legtöbb hatást, benyomást a gyerek a közösségben kapja. A családi bölcsőde a következő tevékenységekkel akarja a gyerekek fejlődését szolgálni.


1. MESE, VERS, MONDÓKA hallgatás

(milyen célt szolgál: beszédfejlődés, szókincsbővülés, fantázia, képzelőerő fejlődése)

2. KÉZMŰVES FOGLALKOZÁSOK

Rajzolás, festés (milyen célt szolgál: a ceruza, kréta, ecset fogás (finommotoros mozgás). Az ecsettel való "pacsmagolás" feszültségoldó önkifejezés, az alkotás öröme, az "én csináltam" élmény.)
Gyurmázás (milyen célt szolgál: a kézizmok fejlődése, kreativitás, fantázia, térbeliség, térlátás bármelyik életkorban)
Papír tépés, vágás, ragasztás (milyen célt szolgál: az anyag tulajdonságainak megismerése, a kéz ügyesedése, a szerszámhasználat, finommozgások fejlődése)
Gyöngyfűzés (milyen célt szolgál: figyelem koncentráció, fantázia, kreativitás fejlődése, a használati tárgy készítésének öröme (oda tudja adni a készterméket a szeretteinek)
Termések gyűjtése, ragasztása (milyen célt szolgál: a gyűjtés öröme, a sétának célt adunk, a termések rendezése, válogatása, számlálása, halmazok megnevezése matematika alapismereteket fejleszt)

3. JÁTÉKOK

A szerepjáték
Fontos, hogy a gyermek úgy játsszon, ahogy ő szeretne, hiszen ez a világ megismerésének legjobb módja számára. Nem a gondozónő az irányító, ő csak partner, vagy szereplő a játékban. A szerepjátékok során a gyerek a benne rejlő feszültséget is oldja, ugyanakkor próbálja tanulni, hogy bizonyos helyzetekben hogyan viselkedjen. Ebben kell biztatással megerősíteni a pozitív, a közösség számára megfelelő megoldást.

Az építő játékok fejlesztik a gyerek figyelem koncentrációját, kitartását térlátását, mozgás koordinációját.

A kirakós játékok, puzzle elengedhetetlen kelléke a térlátás fejlesztésének. A rész egész viszonyának megértéséhez. A kitartás, a figyelemkoncentráció kialakulásában is igen nagy szerepet játszik.

4. JÁTÉKOS MUNKA

Azzal, hogy a gyereket bevonjuk a háztartási munkába, megalapozzuk a későbbi (kamaszkori) aktív részvételét is. Ha ebben sikereket ér el, érzi, hogy szükség van a segítségére, akkor boldogan vesz részt a számára kivitelezhető munkákban. És a későbbiekben természetes lesz számára a családi munkamegosztás. A családi bölcsődében önkéntes alapon a gyerekek részt vesznek a terítésben, a levél seprésben, a hó lapátolásban, akár a kiborult víz feltörlésében is.

5. ZENE, ÉNEKLÉS

"Arra a kérdésre, hogy mikor kezdődjék a gyermek
zenei nevelése, azt találtam felelni: kilenc hónappal a
születése előtt. Első percben tréfára vették, de később
igazat adtak. Az anya nemcsak a testét adja a
gyermekének, lelkét is magából építi fel."

(Kodály Zoltán)



A bölcsődés korú gyermeket még nem lehet közös éneklésre buzdítani. Az ő életében az a meghatározó, ha a gondozónő énekelve foglalkozik vele. Ez számára örömet, ellazulást eredményez. A játékát össze lehet kapcsolni énekekkel, mondókákkal. Ezáltal fejlődik a képzelete. A zene, a dallam, a ritmus folyamatos jelenléte fogékonyabbá teszi később a komolyzenei művek befogadására is. Természetesen ezek a helyzetek legyenek spontánok, a gyermekek önkéntes érdeklődésére épüljenek. Háttérzeneként, vagy egyes ünnepekhez kapcsolódóan már most megjelenhetnek népszerű komolyzenei művek.
Az óvodáskorú gyermekeknél már a dal tanítást is el lehet kezdeni.

6. MOZGÁS, SÉTA

A gyerekek egészséges fejlődésének fontos alapja a napi 1 óra szabadlevegőn eltöltött aktív játék vagy séta. Az udvar, a homokozó, a kerti játékok mindezt lehetővé teszik. Ugyanakkor az időjárás alakulása miatt ez nem mindig oldható meg. Ilyenkor, ha tehetjük, akkor a sétával pótoljuk a mozgás szükségletet. A közeli Liget tér egy "komolyabb kirándulás" lehetőségét rejti magában.
Nagy hangsúlyt fektetünk a benti, mozgás koordinációt fejlesztő gyakorlatokra is, hiszen ez megelőző jelleggel bír az esetlegesen később kialakuló tanulási problémák esetében is. Természetesen mindezt játékos, spontán formában.

7. ÉTKEZÉS

Az étkezés esetében nagy figyelmet szentelünk az egészséges, változatos, rostokban, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag ételek fogyasztására. Játékos formában próbáljuk rávezetni a gyerekeket a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag bevitelre. Az önállóság kap még nagy hangsúlyt. Nem baj, ha a gyerek összemaszatolja magát, fontosabb hogy önállóan használja az evőeszközt. Már az egész kicsi gyereknél is a pohár használatát szorgalmazzuk. A napi négyszeri étkezés mellett a folyadék bevitelnek is jelentőséget tulajdonítunk. A gyerek igénye szerint kap folyadékot az étkezéseken kívül. Fontos hogy az innivaló ne legyen cukorban gazdag. Ezért a gyógynövény és gyümölcs teák fogyasztása esetében csak nagyon keveset fogunk használni ebből az édesítőszerből.

8. TISZTÁLKODÁS

A mosdó használat, a kinti játék, a gyurmázás, festés utáni és étkezések előtti tisztálkodásra szeretnénk a gyerekeket szoktatni. A fogmosás is része a napirendünknek. A fürdőszobában van mindenkinek saját törölközője, fogkeféje, fogmosó pohara, melyek használatát egyénileg fogjuk begyakoroltatni.

Az érzelmi fejlődés


Az érzelmi fejlettség fontos összetevője a személyiségünknek. Az, hogy valaki milyen szintet ér el érzelmi területen, nagyban függ attól, hogy mit is kapott és tapasztalt gyerekkorában. Az a gyerek, aki érzi, hogy a felnőtt szereti, elfogadja úgy, ahogy van, az érzi magát biztonságban. Ő boldogan mosolyog, egészséges, jól alszik, aktívan tevékenykedik egész nap. A felnőtt feladata, hogy biztosítsa számára a biztonságos, meleg, szeretetteljes légkört. A mosoly, a bíztató szavak, a kiegyensúlyozott napirend, az állandóság mind ezt teszik lehetővé. Ezt tudja biztosítani egy családi bölcsőde.


A szocializáció


A gyerek társadalomba születik, ahol az embereknek meg kell tanulni a békés egymás mellett élést, az alkalmazkodást. Ennek része az, amikor figyel a társaira. Megosztja játékát másokkal. Evőeszközt, szalvétát használ. Szokások alakulnak ki nála. Ez egy hosszú folyamat, melynek alapjait gyermekkorban kell lerakni. Fontos színtér a család, viszont a gyerek ideje nagy részét a családi bölcsődében tölti. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a gondozónők személyes példaadással segítsék elő a tanulási folyamatot. Legyen a pozitív viselkedési formák megerősítése, megdicsérése, és nem a tiltás és a megrovás az eszköz. Minden ember vágyik az elismerésre, éppen ezért igyekszünk folyamatos visszajelzéssel kommunikálni a gyereknek, hogy értékeljük, amit csinál.


A megismerési folyamat fejlődésének segítése


A gyermek születése pillanatától ismerkedik az őt körülvevő világgal. Eleinte még behatároltak a lehetőségei, de már ekkor biztosítanunk kell az inger gazdag környezetet. Az éneklő, tisztán és érthetően (nem gügyögő) felnőtt az egyik fontos tényező. Már ekkor szerepe van a csecsemőt körülvevő játékoknak, amelyek legyenek színesek, könnyen foghatók. Hiszen pl. ezek lesznek azok a tárgyak, amelyekért a kicsi majd kúszva-mászva elindul, elősegítve ezzel a mozgásfejlődést is. A bölcsődés korú gyermek már minden érzékszervét aktívan használja. Jobban is, mint ahogy mi azt néha szeretnénk. Hiszen megnyalja, megkóstolja a tárgyakat. A játékok megválasztásánál fontos szempont ezért a tisztántarthatóság, és hogy ne legyenek rajtuk lenyelhető, sérüléseket okozó részek. Aztán elérkezünk a "Mi ez?" és "Miért?" korszakokba. Nagyon fontos, hogy türelmesen és a gyerek számára érthető módon válaszoljuk meg kérdéseit. Ennek az érdeklődésnek meg kell maradni egy életen át. Ha most elvesszük a kedvét, akkor később az iskola létjogosultságát is kétségbe vonja. A játékok megválasztásánál mindenképpen olyanokra törekedünk, amely a megismerési folyamatot elősegíti. Használnia kell a gyereknek hozzá a képzelő erejét, a problémamegoldó képességét, a fantáziáját, a kreativitását.



"A jó tanító nem saját tudásának
gyümölcseit osztja meg a
tanítványaival, hanem megmutatja
nekik, hogyan arassák le saját
gondolataik gyümölcseit."
(Kahlil Gibran)



Napirend


7:30-8:30 Gyülekező, készülődés a reggelihez

8:30-9:30 Reggeli, öltözködés a levegőzéshez (nyáron a napsütés miatt előbb levegőzünk, és aztán van benti játék)

9:30-10:30 Játék, séta a szabadban (közben tízórai)

10:30-11:30 Foglalkozások önkéntes részvétellel

11:30-12:00 Ebéd

12:00-12:30 Tisztálkodás, készülődés a lefekvéshez, mesehallgatás

12:30-15:00 Csendes pihenő, alvás

15:00-15:30 Uzsonna

15:30-17:00 Játék


Heti rend

Hétfő: Kézműves foglalkozások

Kedd: Zenés, dalos foglalkozások

Szerda: Mozgás, hosszabb séta

Csütörtök: Mese és bábozás

Péntek: Természet ismeret


Házirend

1. A Kiskobak és Gézengúz családi bölcsőde naponta reggel 7.30-tól 16.00 óráig fogadja a gyermekeket. Az ettől eltérő igényeket is rugalmasan kiszolgáljuk külön térítési díj ellenében. Kérjük, hogy gyermekeik legkésőbb 8.15-ig érkezzenek meg, hogy ne zavarják a 8.30-kor kezdődő reggelizést.

2. A családi bölcsődéből a gyermeket csak a szülők, vagy az általa az üzenő füzetben írásban megbízott személy/-ek/ vihetik el. 14 éves kor alatti gyermek ezzel a feladattal nem bízható meg.

3. A bölcsődébe csak egészséges gyermek hozható! A közösség égészségének megtartása érdekében lázas, antibiotikumot szedő vagy fertőzésre gyanús gyermek a bölcsődét nem látogathatja. A családban előforduló fertőző betegségről a bölcsődét haladéktalanul értesíteni kell.

4. Abban az esetben, ha a gyermek napközben megbetegszik a bölcsődében, a gondozónő értesíti a szülőt, illetve a hozzátartozót. Ehhez feltétlenül szükséges a pontos cím és a telefonszám. A változásokat kérjük közölni. Kérjük, hogy ilyen esetben minél előbb gondoskodjanak a gyermek hazaviteléről, illetve orvosi ellátásáról, ezzel is növelve a mielőbbi gyógyulás esélyét.

5. A gyermek felgyógyulását követően a gyermek háziorvosának igazolását az üzenő füzetbe kérjük beíratni.

6. Ha a szülő a gyermekét betegség vagy más ok miatt nem hozza a bölcsődébe, a távolmaradás okát 48 órán belül közölje a gondozóval, vagy helyettesével. Három vagy több nyitvatartási napon túli - bármilyen okú - hiányzás esetén a gyermek csak orvosi igazolással vehető be.

7. A család és a bölcsőde kapcsolatának szélesítése és erősítése érdekében lehetőséget adunk a szülővel történő fokozatos beszoktatáson túl a gondozónő-szülő napi találkozásaira, az értekezletekre, csoportbeszélgetésekre. A bölcsőde kapuja mindig nyitva áll az érdeklődő szülők számára.


A családi bölcsőde törvényi feltételei:

Az 1997. évi XXXI. Törvény szabályozza a gyermekek napközbeni ellátását.

A 15/1998. (IV. 30.) 46.§ A Szociális és Népjóléti Minisztérium rendelete szabályozza a személyi és tárgyi feltételeket.

A 259/2002 (XXII.18.) Kormányrendelet Határozza meg a működési engedéllyel kapcsolatos elvárásokat.